OM OSS
Pack Train är en flerfaldigt prisad sports marketing-byrå som kombinerar insikter, strategi och kreativitet för att leverera resultat för både varumärken och rättighetsinnehavare. Vårt fokus ligger på att hitta det mest effektiva tillvägagångssättet för varje kund (Teammate) och vi arbetar nära var och en av dem för att uppnå deras mål – och ja, vi anser att våra kunder är våra teammates.
VISION
Vår vision är att bli den mest välrenommerade sports marketing-byrån i Norden för varumärken, rättighetsinnehavare och branschens mest kreativa talanger.
VÅRT ERBJUDANDE
Vi skapar värde för varumärken och rättighetsinnehavare genom att utveckla moderna partnerskap som engagerar människor, skapar affärer och som blir berättelser. Våra lösningar är utformade för att leverera handfasta resultat för våra teammates.
Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL)
UTMANING
De existerar en osynlig barriär som begränsar kvinnors framsteg inom idrott, utbildning och i arbetslivet i stort.
LÖSNING
Synliggöra ”glastaket” och röra upp känslor genom en rad olika aktiviteter.
Ett manifest
För att symbolisera frågan producerades en transparant hjälm. Hjälmen bars av spelare av bägge kön under uppvärmning och tekning i såväl SDHL, SHL och Hockeyallsvenskan.
En utbildning
En utbildning togs fram för att adressera jämställdhet. Innehållet i utbildningen är skräddarsydd for idrottsrörelsen och genomförs av Allbright-stiftelsen.
Ett öppet brev
Svenska ishockeyförbundet, SDHL och SHL skrev ett gemensamt öppet brev riktat mot politiker med syftet att adressera anläggningsbristein i svensk ishockey och damhockeyn i synnerhet.
RESULTAT
- 120+ miljoner i mediaräckvidd
- 90+ artiklar
- Omtalat i nationell TV och radio
- Spred sig som en löpeld på sociala medier
- Omskriven i världens största hockeymagasin
- Omskriven i Sports Illustrated
Volkswagen
UTMANING
Ett av tre svenska barn har övervägt att sluta spela fotboll baserat på "överengagerade" föräldrar. Det var ett ypperligt tillfälle för en sponsor att agera med ambitionen att göra skillnad.
LÖSNING
För att adressera denna nedslående situation beslutade Volkswagen att göra något åt saken genom att få tre rivaliserande klubbar att enas under ett gemensamt paraply "Fotbollskoden" en uppförandekod för föräldrar över hela Sverige.
Marknadsundersökning
Uppförandekod
Fotbollskoden - en uppförandekod kring hur man som fotbollsförälder bör bete sig arbetades fram. Detta stöttades av tre rivaliserande fotbollsklubbar (AIK, Djurgården, Hammarby).
Utrullning
Koden rullades ut mot föräldrar till barn och unga i de tre klubbarna och flertalet andra klubbar runt om i landet efterfrågade material för att kunna pusha initiativet i deras egna föreningar. Dessutom genomfördes en PR-kampanj för att stötta initiativet ytterligare.
RESULTAT
- 250+ miljoner i mediaräckvidd
- 10 000+ artiklar in 100+ länder
- 7 TV-inslag i Sverige
- Trendade globalt på Twitter
- Förfrågningar från UEFA och internationella förbund
- Volkswagens varumärkespreferens +8% nationellt
LÖSNING
Sätt upp ett hållbarhetsprogram / Bli ett mediahus / Smartare aktiveraringar / Egna koncept / Data-data-data.
Hållbarhetsprogram
Samhällsmatchen – Svensk fotbolls starkaste hållbarhetsprogram och flerfaldigt prisat, lanserades 2018 och innehåller en rad aktiviteter i Stockholms södra förorter. Allt från spontanfotboll på helgkvällar, arbetsmarknadsinsatser för att matcha ungdomar och arbetsgivare till språkutbildning och arbetsförberedande aktiviteter för nyanlända....och mycket, mycket mer.
Aktiveringar & koncept
Stöttning av klubbens sponsorer genom kreativa aktiveringar och koncept med fokus på att driva varumärke och affär. Allt från lansering av ny dräktleverantör till att skapa koncept som håller över tid. Kreativitet med ambition att driva affär för både klubb och sponsorer.
Data
Skapande av strukturer för undersökningar samt en modern metod för att återrapportera sponsorernas medieexponering med hjälp av artificiell intelligens.
RESULTAT
- Svensk fotbolls mest ambitiösa och starkaste hållbarhetsprogram
- Nya koncept och smartare aktiveringar
- Utökad medianärvaro
- Ny försäljningspresentation
- Aktiveringar inkluderas i sponsorskapet (inkl. kreativitet)
- State-of-the-art logotypexponering
DIVISIONER
Division - Sports Marketing
Många av våra nuvarande teammates strävar efter att vara med i Sports Marketing-divisionen, vilket vi uppmuntrar dem till. Den här nivån kräver ett högt engagemang, en stark vilja att vara en game changer inom sitt område och tätt samarbete mellan flera avdelningar och discipliner inom organisationen. Detta är den högsta divisionen där vi arbetar nära våra teammates och nyttjar all vår samlade expertis för att leverera exceptionella resultat.
Division - Strategi
Vår strategidivision erbjuder en rad tjänster riktade till både varumärken och rättighetsinnehavare.
Våra tjänster inkluderar:
- Sponsorstrategier
- Sponsringsupphandlingar
- Sociala hållbarhetsprogram
- Affärs- och intäktsutveckling (rättighetsinnehavare)
- Sponsringsutveckling
Division - Insikt
Vår insiktsdivision tillhandahåller undersökningar
och analys för att stödja affärsbeslut.
Våra tjänster inkluderar:
- Förstudier
- Marknadsundersökningar
- Syndikerade rapporter
- Logotypexponeringsrapporter
Division - Kreativitet och Kommunikation
Vår division för kreativitet och kommunikation är fokuserad på att leverera engagerande kampanjer och aktiveringar.
Våra tjänster inkluderar:
- Kommunikationsstrategier
- PR-aktiveringar
- Kreativa koncept
- Aktiveringar - planering och genomförande
VAD VI TROR PÅ
Sportens värld är full av utmaningar och möjligheter och vi är glada över att vara en del av den.
På Pack Train tror vi på ett datadrivet förhållningssätt till sports marketing.
Detta innebär att man definierar ditt varumärkes nuvarande och önskande position samt att vi skapar en djup förståelse för hur man når målet – allt baserat på fakta.
VÅRA VÄRDERINGAR
- Vi och våra teammates leder utvecklingen
- Vi och våra teammates skapar gemensamt "hur:et"
- Vi lovar våra teammates att vara modiga
- Vi lovar våra teammates kvalitet från A-Ö
- VI är lagspelare som bryr oss om våra anställda och om dig
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna inom sports marketing-branschen..
Följ oss på LinkedIn.
VÅRA TEAMMATES
A selection of current and former teammates
Division - Sports Marketing
Hammarby Fotboll
Svensk Elitfotboll
Svenska Spel Damhockeyligan
Division - Strategi
Leksands IF
One Water
SuperOffice
Tekniska Verken
Division - Insikt
Fryshuset
Stockholm Open
Swedish Ice Hockey Association
Division - Kreativitet och Kommunikation
Bromma Blocks
Craft
Swedish Football Association
Volkswagen
Vy Bus4You
VÅRA TEAMMATES
A selection of current and former teammates